Welkom

Een rood kruis verschijnt op het scherm van de theatermedewerker. Er blijkt iets mis te zijn met de tijdsinstelling van mijn QR-code. Er staat duidelijk te lezen 'geldig vanaf 12 augustus' maar het rode kruis is onverbiddelijk. Ik wil naar een voorstelling maar ben niet welkom.

Sinds afgelopen weekend mag er eindelijk weer gespeeld worden voor een 'volle bak'. Hier hebben we anderhalf jaar op gewacht. Publiek dat voelt als een massa in plaats van losse eilandjes die we samen proberen te krijgen.


Voor komieken is dit laatste van levensbelang. We staan solo op het podium en het publiek is onze medespeler. Om die rol goed te kunnen vervullen moet het publiek zich op haar gemak voelen. Veilig in het donker opgaan in de massa.


Er hangt helaas wel een moreel prijskaartje aan dit heuglijke feit. Alleen met een coronapaspoort of geldige QR-code ben je welkom in het theater. Terwijl dit toch bij uitstek een plek is waar iedereen welkom is en waar grenzen worden opgeheven in plaats van benadrukt.


De grote namen hebben al van zich laten horen. Hans Teeuwen treedt niet op zolang deze maatregel geldt, hoe graag hij ook wil spelen. Theo Maassen trad 'illegaal' op in Haarlem waar iedereen welkom was.


Zelfs staatssecretaris Keijzer sprak haar twijfel uit. "Als je in een samenleving bent beland waar je bang voor elkaar moet zijn tenzij je een bewijsje kunt laten zien, dan moet je je echt even achter je oren krabben en je afvragen: willen we deze kant op?" Het kostte haar de kop.


Naast dit morele dilemma is er ook nog de weerbarstige praktijk. Want cafés en theaters zijn zelf verantwoordelijk voor het naleven van de maatregel. Na anderhalf jaar lang knokken en ploeteren om het hoofd boven water te houden mogen ze nu voor politieagent spelen aan hun eigen deur.


Bij Comedy Club Haug, waar ik sinds deze zomer aan verbonden ben, zijn ze de wanhoop nabij. Sinds deze maatregel zien ze de kaartverkoop terug lopen. Ook het vooruitzicht elke avond de discussie aan te moeten gaan met hun eigen bezoekers, die om welke reden dan ook niet aan de maatregel kunnen voldoen, ligt als een steen op hun maag.


Na anderhalf jaar wachten komt de nieuwe vrijheid helaas met een flink prijskaartje. Je bent welkom als je voldoet en de uitvoering van dit morele dilemma mogen theaters zelf oplossen. Het voelt als een rood kruis.