Etalage-Magazijn Theorie

Het is zover. Het grote moment is daar. De afgelopen maanden, zeg maar gerust de ganse derde golf, heb ik in het geheim gewerkt aan een nieuwe theorie.

Deze moet antwoord geven op grote kwesties die ons als moderne mens naar de keel vliegen. Onze op hol geslagen maatschappij lijkt steeds meer op een wedstrijdje succes en geluk. Sociale media fungeren daarbij als scherprechter. Terwijl we eigenlijk snakken naar rust, zingeving en bovenal balans.


Met gepaste trots presenteer ik daarom vandaag mijn 'Etalage-Magazijn Theorie'. Een uiterst betrouwbare en handzame methode om uw persoonlijke balans te herstellen.


Mijn theorie is gebaseerd eeuwenoude Oosterse wijsheden, een aantal natuurkundige basisprincipes en wat lesboeken van Detailhandel niveau 2. Met, uiteraard, een scheutje persoonlijke ervaring.


De Etalage-Magazijn Theorie.

Om een geslaagde winkel uit te baten is het uiterst belangrijk dat de verhouding tussen de etalage en het magazijn in balans is. Voorbeeld: als je groente verkoopt moet je geen glaswol in je magazijn hebben liggen. Als je etalage een vintage-design winkel belooft helpt het niet als het eigenlijk een slechte kringloopzaak is. Logisch hoor ik u denken.


Voor ons mensen geldt dit precies zo. Maar dan wordt deze eenvoudige formule ineens een stuk ingewikkelder. Want het is deze verhouding die bij ons verstoord is en zorgt voor een disbalans.


We doen allemaal ons best om zo goed mogelijk voor de dag te komen. Alles onder controle, energiek, medelevend, avontuurlijk. Het gaat altijd 'goed' en we hebben het 'druk druk druk'. We zijn uitstekende studenten, liefdevolle partners, carrièretijgers, begripvolle ouders. We willen alles tegelijk zijn.

Afgaande op onze 'etalage' zijn we allemaal een prachtige designwinkel. Een authentieke delicatessen zaak.


Maar als we naar ons magazijn kijken is het tegenovergestelde waar. Een onoverzichtelijke troep! Niks is geordend en alles staat door elkaar. Van buiten lijken we een chique showroom, van binnen zijn we gewoon een Aldi.


De dozen met faalangst staan naast die met burn-out. De bindingsangst zit helemaal onder de depressie. De literflessen liefdesverdriet staan bovenop de pallet met paniek en aan de kassa liggen de repen neuroses in de aanbieding.


Met deze disbalans houden we onszelf en elkaar in een continue wurggreep. Laat los! Wees eerlijk. Dat doet de Aldi ook. Sterker nog, die hebben het lef om het magazijn gewoon in de winkel te zetten. Dat is pas transparantie. Omarm je magazijn. Want van binnen zijn we allemaal een Aldi.